Valikko

Odotettu 2021 & esteettömän matkailun uusi aika

Menneen vuoden aikana iloitsin ihan älyttömästi siitä, että kaiken matkailualan myllerryksen keskellä Suomen matkailu tuntui ottavan askeleen eteenpäin esteettömän matkailun kehittämisessä. Toisaalta mietin usein, miksi ihmeessä vasta nyt? Esteettömän matkailun uusi aika on onneksi alkanut. Uuden ajan alussa on hyvä ymmärtää vanhentuneet ajatusmallit ja katsoa innolla tulevaan. Vuosi 2021 on matkailualan toimijoille suuri mahdollisuuksien kenttä myös esteettömän matkailun osalta.

Koulutin kuluneen vuoden aikana monen alueen matkailuyrittäjiä sekä usean ammattikorkeakoulun ja yksityisen tahon järjestämän koulutuksen opiskelijoita. Suurimmalle osalle vammaisuuteen liittyvät asiat olivat täysin uusia ja tarjoamani näkökulmat esteettömyyteen ja saavutettavuuteen matkailuun tuoreita, vaikka joka kerta mietin ennakkoon, puhunko liian itsestäänselvyyksiä. Iloitsin suuresti ihmisten uusista oivalluksista ja halusta lähteä viemään esteettömiä ja saavutettavia palveluita eteenpäin. Valmennuksissani ja luennoillani haluan mahdollistaa osaamisen ja innostuksen syntymisen aivan erityisesti heille, joilla ei ole asiasta mitään aiempaa kokemusta.

Aina aika-ajoin pysähdyn kuitenkin miettimään, miten me voimme olla tässä maassa pisteessä, että vammaisuus on niin monelle täysin vierasta? Omasta perspektiivistäni katsottuna tuntuu hassulta, että niin monelle ihmiselle ei ole tullut aiemmin mieleen, että vammaiset henkilöt haluavat kokea matkoillaan ihan samoja asioita kuin kaikki muutkin ja esteettömyyttä tarvitsevia kohtaa niin lapsiperheille, työporukoille kuin häämatkailijoille suunnatuissa palveluissa. Sitä luulisi, että esimerkiksi esteettömät tilat tai saavutettavat nettisivut syntyisivät tässä ajassa automaattisesti ja kellään ei tulisi mieleen rakentaa portaita, joita kukaan ei oikeasti tarvitse. Ja että (suosikkiesimerkkini) esteettömät hotellihuoneet esiteltäisiin hotellin nettisivuilla ihan samalla tavoin kuin kaikki muutkin huoneet. Näin ei kuitenkaan vielä ole.

”Ei sillä sukupuolella niin väliä, kunhan lapsi on terve”, sanotaan usein lasta odotettaessa. Tämä, hyvin ymmärrettävä, virke kiteyttää syvimmän ongelman. Syvälle sisimpäämme on iskostettu ajatus, että vammaisuus (joka usein nähdään terveyden vastakohtana) on jotain epätoivottavaa ja yksi pahimmista asioista mitä voi tapahtua. Uskon tämän ohjaavan ainakin alitajuisesti valintojamme myös liike-elämässä. Vammaisia henkilöitä ei ole aiemmin juurikaan määrätietoisesti tavoiteltu asiakkaiksi muualla kuin apuvälineteollisuudessa tai erityisesti vammaisille henkilöille suunnatuissa palveluissa. Matkailualan koulutuksissa ei ole aiemmin puhuttu esteettömästä tai saavutettavasta matkailusta. Media puolestaan on tarjonnut ja tarjoaa valitettavasti edelleen monin paikoin edelleenkin vammaisuudesta hyvin yksipuolista kuvaa joko kärsimystarinoiden tai sankaritarinoiden kautta. Jos henkilön lähipiiriin ei satu kuulumaan eri tavoin vammaisia henkilöitä, on täysin ymmärrettävää, että vammaisuuteen liittyvät kysymykset ovat vieraita, vaikeita ja ehkä jopa vastenmielisiä. Mutta silti! Kun arviolta 25 % matkailijoista tarvitsee esteettömiä palveluita, missä me olemme piileskelleet 2020-luvulle saakka?

Aiemmin vain pieni osa yrityksistä on pystynyt vastaamaan esteettömyyttä tarvitsevien matkailijoiden tarpeisiin. Niistä, jotka ovat pystyneet, vain pieni osa on osannut viestiä siitä. Ei siis ihme, että osa esteettömyyttä tarvitsevista matkailijoista ei ole vielä matkaan lähtenyt. He eivät yksinkertaisesti ole tienneet sen olevan mahdollista. Tässä kohtaa oma satunnainen ahdistukseni asiaa kohtaan muuttuu innostukseksi. Mikä suuri asiakasjoukko meillä onkaan aivan tuossa muutaman, usein helponkin muutoksen päässä! Huomaat ehkä, että viljelen termiä ”aiemmin”. Matkailualalle on tämän kummallisen vuoden seurauksena muodostunut aika ennen koronaa ja aika sen jälkeen. Nyt elämme jo uutta aikaa, jossa moni asia voi olla myös entistä paremmin. Matkailualan uudelleenrakentamisen aikakaudella jokainen matkustaja on aiempaakin tärkeämpi. Tässä uudessa ajassa ei ole varaa menettää 25 prosenttia asiakkaista vain siksi, että ei ole ymmärretty, osattu tai joku vanhanaikainen ajatusmalli on ohjannut toimintaamme. Tässä ajassa ammattitaitoista osaamista ja ymmärrystä on nimittäin myös tarjolla avuksi.

Esteettömyyteen ja saavutettavuuteen liittyviä kysymyksiä ei tarvitse osata yksin, muutakin osaamista yrityksissä ostetaan. Minun lisäksi (lue lisää tarjoamistani palveluista täältä) esteettömyyden kehittämiseen liittyviä palveluja tarjoaa muun muassa hyvin yhteneväisen ajattelumallin kanssani jakava yhteistyökumppanini Riesa Oy sekä esimerkiksi Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE ja Accessia Consulting Oy. ”Mutta maksaako se?” kysytään myös usein. Tottakai, niin kuin muukin asiantuntemus, jonka avulla tavoitetaan uusia asiakkaita ja kasvatetaan liikevaihtoa. Tässä uudessa ajassa me pääsemme ulos myös vanhasta ajatusmallista, jossa vammaisuus liitettiin aina jotenkin hyväntekeväisyyteen ja kehittämistä tehtiin yksittäisten asiakkaiden ilmaiseksi jakamilla kokemuksilla. Ne ovat toki arvokkaita jatkossakin, mutta tuloksellinen liiketoiminta ei voi perustua vain yksittäisiin mielipiteisiin. Esteettömyyden ja saavutettavuuden huomiointi sinällään ei toki välttämättä maksa ylimääräistä, etenkään silloin, kun fiksut ratkaisut tehdään jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa.

Kirjoitin vuosi sitten vuosikymmenen vaihtuessa 10 tavoitetta, millaiselta esteettömän matkailun tulisi näyttää kymmenen vuoden päästä, seuraavan vuosikymmenen vaihtuessa. Moni tavoitteista meni eteenpäin jo kuluneena vuonna ja moni tulee toivottavasti ottamaan ison renkaan mitan eteenpäin vuonna 2021. Se sopii myös omiin suunnitelmiini. Lasken oman urani esteettömän matkailun parissa alkaneen siitä, kun perustin Palmuasema-blogini keväällä 2011 ja aloin kouluttautua alalle. Tuleva vuosi on siis juhlavuosi, jonka arvoisesti teen omalta osaltani parhaani, että se tullaan muistamaan vuotena, jolloin matkailualalla tehtiin ennätysmäärä esteettömään ja saavutettavaan matkailuun liittyviä oivalluksia. Joko innostuit?

Julkaisen näillä sivuilla vuoden 2021 aikana erityisesti matkailualan toimijoille suunnattuja artikkeleita, jotka käsittelevät esteettömän matkailun nykytilaa ja antavat vinkkejä esteettömän matkailun kehittämiseen. Kokemuksiani eri kohteista ja käytännön vinkkejä esteettömän matkaan löydät Palmuasema-blogistani.

No Comments

    Leave a Reply